Uitzending 16 maart: Betalen voor mail?
De Amerikaanse internetproviders Yahoo en Amerikca Online hebben een plan om betaalde e-mail in te voeren. De bedoeling daarvan is om spam tegen te gaan: wie een bedrag per mailtje moet betalen, hoe klein ook, zal wel uitkijken alvorens tien miljoen e-mails te versturen. AOL en Yahoo denken aan een bedrag van een kwart tot één cent per mail, terwijl particulieren en non-profitorganisaties niets zouden hoeven betalen. De aflevering van de betaalde mail zou dan gegarandeerd zijn, mede doordat de spamfilters van AOL en Yahoo deze mail ongemoeid zouden laten. Het gaat overigens alleen om mail naar de klanten van deze twee providers.
Er is op internet veel bezwaar gemaakt tegen deze plannen. Juist particulieren en non-profit-instellingen hebben er moeite mee omdat ze bang zijn dat de voorkeursbehandeling van betaalde mail ten koste gaat van de gewone e-mail.
Is het 'belasten' van mail een goed idee? Hoe zou het precies moeten werken? Helpt het tegen spam? Zo niet, wat wel? Deze en dergelijke vragen vuurt de Electronische Eeuw af op Boris Veldhuijzen van Zanten, internetondernemer en onder andere oprichter van het antispambedrijf Junker.nl, en op Rejo Zenger, spambestrijder van het eerste uur en oprichter van Spamvrij.nl.
Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast
HB's column bij BNR
HB's columns download
HB's column Podcast
<< Home