maandag, oktober 20, 2008

Campagnevoeren via internet

Internet is een integraal onderdeel geworden van de verkiezingen in Amerika - en daar niet alleen. Obama en zijn campagneteam gelden als het meest voorlijk. Obama haalt miljoenen op via internet, hij heeft vier keer zoveel vrienden als McCain op MySpace en Facebook, heeft een lokatie in Second Life, verspreidt campagnesoftware voor de iPhone en adverteert in games voor de Xbox.

Maar McCains medewerkers zitten op dit gebied ook niet stil. Zo heeft McCain een applicatie voor de Blackberry. Net als Obama maakt McCain op grote schaal gebruik van YouTube. En beide kandidaten schijnen te doen aan het omstreden 'behavioral targeting'. Dat houdt in dat bezoekers van hun site, als ze later op een andere site komen, daar een relevante advertentie te zien kunnen krijgen. Stel iemand komt na een visite bij Obama2008.com op een site over ouders en kinderen, dan kunnen ze een Google-ad te zien krijgen over Obama's onderwijsbeleid. Komen ze op een medische site dan kan dat een advertentie zijn over zijn plannen met de gezondheidszorg.

Helpen deze activiteiten? Zijn ze goedkoop, zijn ze kosteneffectief (goedkoop per gewonnen stem)? Zijn ze doorslaggevend of regeert de tv nog altijd? Wat kunnen Nederlandse campagnevoerders hiervan leren? dEE presenteert de inzichten van internetjournalist Arjan Dasselaar, auteur van het 'Handboek Internet research' en van Joost de Valk van OrangeValley, expert op het gebied van internetmarketing.

Informatie over De e-Eeuw
Podcast1
Podcast2
Voor streaming: gebruik het venster 'Radio-archief' op de voorpagina van de BNR-site

De Electronische Eeuw wordt live uitgezonden op donderdag om 20:00 uur. Frequentie: Randstad 100.1 FM; zie voor andere regio's het venster 'Frequenties' links onderaan op bnr.nl.
Herhalingen: Vr 0:00 u, Za 15:00 en 20:30 u, Zo 6:00 en 15:30 u, Ma 5:00 u.