Uitzending 11 mei: Opleidingen voor gaming
Gaming begint volwassen te worden: het is een belangrijk onderdeel van de ict-economie, binnen veel games heeft zich een complete economie gevormd compleet met virtueel geld, verhandelbaar onroerend goed en reclameuitingen, gaming ontwikkelt zich tot een professionele sport en het wordt hier en daar al erkend als cultuuruiting, vergelijkbaar met speelfilm.
Geen wonder dat de ene na de andere op gaming gerichte beroepsopleiding het licht ziet. Deze kunnen gericht zijn op verschillende aspecten van het ontwerpen van games, zoals de speltechnieken zelf of de grafische vormgeving. Begin april kreeg een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten en TNO tien miljoen toegewezen voor een onderzoeksproject. Dit project heeft een rol in het onderwijs, en de technieken die erbij worden ontwikkeld moeten zelf leiden tot game-achtige elementen die in andere opleidingen van nut kunnen zijn.
Het is het seizoen van beroeps- en opleidingkeuze, en de e-Eeuw probeert in deze aflevering in kaart te brengen welke gaming-opleidingen er zijn, wat je daar kunt leren, hoe groot de behoefte van de industrie is, waarom deze niet zelf zijn ontwikkelaars opleidt en nog veel meer.
Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast
HB's column bij BNR
HB's columns download
HB's column Podcast
<< Home