vrijdag, december 28, 2007

27 december: Machinima

De speelfilm Beowulf heeft de aandacht weer eens gevestigd op de exploderende mogelijkheden van de computeranimatie. Als je in Beowulf een acteur denkt te zien, zie je in werkelijkheid een digitale replica.

Digitale animatie komt ook binnen het bereik van de semiprofessional en de amateur. Een fascinerende ontwikkeling op dit gebied is machinima (uit te spreken zodat het rijmt op cinema). Dat is het gebruik van software voor games voor het maken van films.

Veel computergames hebben software die landschappen genereert, menselijke gestalten daarin plaatst en deze door de 3D-spelwereld laat bewegen. Sloop het spelgedeelte eraf en je hebt als virtuele regisseur een 'engine' waarmee je acteurs kunt ontwerpen, hun kleding, het decor waarin ze spelen, en waarmee je de bewegingen van de acteurs en die van de camera op je gemak kunt uitzetten en beproeven. En dat allemaal zonder je zorgen te maken over salarissen, vermoeidheid, risico's, de inwendige mens of het weer. Als je het slim aanpakt kun je zelfs na een 'opname' de belichting en de kleding nog veranderen!

Voor sommige games zijn zogeheten 'cheats' in omloop die het spel verbouwen tot filmset. Halo 3 wordt veel gebruikt; Coca Cola heeft een commercial opgenomen in Grand Theft Auto. Ook Neverwinter Nights en natuurlijk Second Life worden veel gebruikt.

De e-Eeuw spreekt hierover met Seth van der Meer van de Nederlandse Gamedagen en met Klaas Kuitenbrouwer van het Amsterdamse multimedia-instituut Mediamatic.

Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast