24 mei: Op bezoek in China
Jaren geleden was China het beloofde land voor de zakenman: die markt van honderden miljoenen potentiële klanten zou Westerse spullen gaan kopen.
Het is iets anders gelopen. Chinezen verdienen te weinig voor dure Westerse producten maar hun lonen zijn laag genoeg om producten te maken die wíj willen kopen. China is eerder een productieland geworden dan een afzetmarkt. Bovendien blijken Chinezen zich snel de technologie eigen te kunnen maken die wij aan ze hadden willen verkopen. Dat geldt in hoge mate voor digitale technieken.
Het electronicabedrijf Huawei is hier een voorbeeld van. Het is in nog geen twintig jaar tijd gegroeid van niets naar een miljardenomzet. Huawei heeft vestigingen overal op de wereld; Telfort heeft er zijn hsdpa-netwerk gekocht (snel mobiel internet) en Kpn koopt er software voor het uitschrijven van rekeningen. Huawei maakt ook mobieltjes, die nu nog vooral worden verkocht onder merknamen van providers, maar die tzt ook onder de eigen merknaam zullen worden aangeboden.
dEE was deze maand enkele dagen te gast bij Huawei en presenteert van deze reis nu een verslag.
Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast
HB's column bij BNR
HB's columns download
HB's column Podcast
<< Home