maandag, januari 28, 2008

31 januari: Nederlands succes in online gaming

Deze Eeuw gaat over een Nederlands bedrijf dat bezig is een indrukwekkende positie op te bouwen in online gaming: de Hilversumse Spill Group. Door gericht relevante domeinen op te kopen (zoals games.co.uk) en daar gewilde spelletjes aan te bieden weet Spill geweldige hoeveelheden 'traffic' op te wekken die met bijvoorbeeld advertenties in klinkende munt kan worden omgezet. Spill is naar eigen zeggen in Europa op het gebied van online gaming groter dan Yahoo of Microsoft.

Daar zit meer achter. Wat voor spelletjes zijn zo succesvol? Kan de tv het schudden? Waarom zijn die domeinen zo belangrijk? Hoe weet je welke domeinen dat zijn? Is alleen de jeugd een aantrekkelijke doelgroep op dit gebied of kun je aan hogere leeftijdsgroepen op dezelfde manier verdienenDe e-Eeuw stelt deze vragen aan Peter Driessen, CEO van Spill Group, en Maarten Brands, directeur in-game advertising bij bureau JuniorSenior

Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast

vrijdag, januari 25, 2008

Download 24-1

do. 24-1: Maakt OpenID een einde aan de wachtwoorden?

maandag, januari 21, 2008

24 jan: OpenID, een beter paspoort dan Passport

Het web kent veel sites waar je alleen na inloggen gebruik van kunt maken. Dat moet voor iedere site apart, in principe zelfs met steeds een andere combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord. Waarom is het niet mogelijk voor alle websites dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord te hebben? Waarom is het niet mogelijk in één keer in te loggen voor het hele web?

Microsoft heeft een keer geprobeerd zoiets van de grond te krijgen, in de vorm van een dienst 'Passport'. Als je wilde kon je er zelfs voor zorgen dat een site waar je iets wilde bestellen op voorhand je creditcardnummer en je adres wist, op grond van je Passport-inloggegevens. Omdat onvoldoende websites meededen en onvoldoende consumenten er gebruik van maakten, is Passport mislukt. Er was geen vertrouwen dat zulke gegevens in goede handen waren bij een particulier bedrijf. Er is een alternatief bedacht door Sun in de vorm van 'Liberty Alliance, maar ook dat heeft niet geleid tot een bruikbaar resultaat.

De laatste tijd is een nieuw alternatief aan een opvallende opmars bezig: OpenID. Dit is een open standaard die min of meer spontaan is ontstaan uit de inlog van de weblogdienst LiveJournal. Aangezien het een open standaard is kan iedere site er gebruik van maken zonder verplichtingen. Recentelijk hebben onder andere Google en Yahoo besloten eraan mee te doen. Het aantal aangesloten sites stijgt met 5% per maand. Dat zijn groeicijfers die meestal leiden tot een 'blijvertje' op het web.

De e-Eeuw praat deze week met Chris Obdam, die een Nederlandse OpenID-server beheert en met Ton Verschuren, die jarenlang bij Surfnet aan identity management gewerkt heeft en sinds kort voor zichzelf werkt.

Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast

vrijdag, januari 18, 2008

Download 17-1

do 17-1: De 100 dollar laptop

dinsdag, januari 15, 2008

17 jan: De $100 laptop

In januari 2005 presenteerde Nicholas Negroponte van het MIT in Boston zijn idee van een laptop van 100 dollar, die op grote schaal uitgereikt zou kunnen worden aan kinderen in de Derde Wereld. Het initiatief staat bekend als 'One Laptop Per Child', oftewel OLPC.

Het heeft langer geduurd dan verwacht, en meer gekost dan verwacht, maar de laptop van 188 dollar is er nu, hij wordt geproduceerd en uitgedeeld, zij het ook op minder grote schaal dan verwacht. Negroponte zal er gemengde gevoelens over hebben: zijn idee is zo invloedrijk geweest dat er andere initiatieven zijn ontstaan, bijvoorbeeld van Intel in de vorm van de Classmate pc, die het zijne nu beconcurreren. Er is verdere neerwaartse druk op de prijzen van laptops nu hij heeft laten zien hoe goedkoop het kan.

In Nederland is inmiddels een groep enthousiastelingen die onder andere software ontwikkelt voor de 100 dollar laptop (want zo blijven we hem maar noemen). We bespreken een werkend exemplaar in de studio. Wat maakt dit apparaat speciaal, wat voor bijzondere technieken zitten erin?
Wat voor software zit er standaard in? Wat voor software gaan de Nederlandse betrokkenen ontwikkelen?

Verder zit de e-Eeuw met de volgende vragen:
- Zijn er genoeg internetverbindingen in de Derde Wereld?
- De software die hiervoor wordt gemaakt, hoe moeten de gebruikertjes die krijgen?
- Hoe zit het met de veiligheid? Moeten we speciale virussen hiervoor verwachten?
- Zijn er 'daar' wel leraren die er verstand van hebben?
- Hoe zit het met defecten? Waar laat je zo'n ding repareren in Kameroen?

Antwoorden moeten komen van Sabine Hengeveld, Bastiaan Bakker en Reinier Heeres, alledrie betrokken bij het Nederlandse 'grassroots' OLPC-initiatief.

Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast

vrijdag, januari 11, 2008

Download 10-1

do. 10-1: Digitale handtekening

De file is overigens aangepast. Ten opzichte van de originele uitzending is het bericht over Office 2003 weggelaten. De situatie blijkt te zijn veranderd; een bericht over de huidige stand van zaken is hier te vinden.

maandag, januari 07, 2008

10 jan: Presidentsverkiezing, PlayStation en digitale handtekening

Drie Nederlandse onderzoekers zeggen de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen alvast te hebben voorspeld. Ze zijn zeker van de juistheid van hun voorspelling. Die is vastgelegd in een document dat digitaal is gewaarmerkt, en de digitale handtekening van het document is gepubliceerd, zodat straks zeker is dat er niet mee is geknoeid.

Het bovenstaande is een aardige binnenkomer, en zo hebben de onderzoekers, Benne de Weger (TUE), Marc Stevens (CWI) en Arjen Lenstra (EPFL, Bell Labs) hun onderzoek ook gepresenteerd. Maar in werkelijkheid gaat het ergens anders over. Ze hebben inderdaad een voorspelling, sterker, ze hebben voor iedere presidentskandidaat van betekenis een document met de voorspelling dat déze kandidaat het wordt. En nu komt het: al deze documenten hebben dezelfde digitale handtekening. Dus straks in november kunnen de onderzoekers altijd de 'juiste' voorspelling produceren, die voldoet aan de gepubliceerde handtekening.

Dat hoort niet te kunnen, en hun onderzoek is dan ook slecht nieuws voor de betreffende techniek om digitale handtekeningen te maken, MD5. Nog slechter nieuws is het feit dat deze 'vervalsing op bestelling' is gemaakt met een PlayStation3, een apparaat met een winkelwaarde van 500 euro. Digitale handtekeningen zijn van toenemend belang in het zakelijke verkeer, zij het dat in Nederland alleen de opvolger, SHA1, is goedgekeurd. Met de steeds toenemende rekenkracht van computers hebben dit soort technieken een eindige levensduur. Hoe zenuwachtig moeten gebruikers van SHA1 zich maken?

De e-Eeuw praat met Benne de Weger en Marc Stevens, en tevens met Lex Borger, een ervaren security en cryptografie-expert van LogicaCMG, over wat dit onderzoek precies aantoont en wat de gevolgen zijn voor MD5 en andere technieken om digitale handtekeningen te maken.

Informatie over De e-Eeuw
De e-Eeuw streaming
De e-Eeuw download
De e-Eeuw Podcast

vrijdag, januari 04, 2008

Download 3-1

do. 3-1: Nederlandse 3D-animatiesoftware

Links:
Blender
De 'open film' Elephant's Dream
PaperVision3D